سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درزاب من،دهکده زیباییها
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


روستای من یکی از زیباترین روستاها می باشد و مردمش از بهترین مردم روزگار . روستایی به قدمت تاریخ و به عظمت ایران ، روستایی سرسبز در شرق ایران

نوروز در درزاب

 

فکر میکنم نوروز و دید و بازدید اون یکی از سنتهای زیبای ما ایرانیان باشد.طوری عادت کردیم که از یک طرف امروز و فردا می کنیم تا عید بشه و همه فامیل دور هم جمع بشن از طرفی اینقدر اضطراب داریم که نکنه توی این ایام برای کسی اتفاقی بیافته و عیدمون بهم بخوره.

 سال تحویل :مثل تموم ایران نوروز توی روستای من هم خیلی قشنگه. دو یا سه روز مونه به عید هم ولایتی های ساکن در دیگر شهرها شروع به حرکت به سمت روستا کرده و خودشون رو به روستا رسونده تا شب عید کنار خونواده و پدر و مادرشون باشن.این اشتیاق به حدی است که جوونهای روستا که اغلب شاطر و نانوا هستند توی این ایام به هر دری یمزنن تا بیان روستا و یا توی روستا بمونند و به تهران نرن.هنگام سال تحویل که میشه از ساعاتی قبل بلندگوی مسجد روشن میشه و مردم سعی میکنن توی این ساعت در مسجد بوده و یکجا پذیرایی شده و روبوسی کنن.

 سنت خوب:بعد از این روبوسی ها اگر شرایط مهیا بود همون لحظه مردم به سمت خونه افراد پیر و بیمار سرازیر شده و گروهی به بازدید اونها میرن.

 اردو همگانی(البته بیشتر در عید فطر):توی همون ساعت اول سال تحویل(توی مسجد)جوونها تصمیم میگیرن که نهار روز بعد رو گروهی کجا برن. پس با هزینه کلی که از بین خود مردم جمع میشه روز بعد نهار در آشپزخانه مسجد حاضر شده و به محل اردو برده میشه.مردم(فقط آقایان)از صبح زود به محل اردو که احتمالا در کنار استخر یکی از مجموعه باغات اطراف برگزار میشه میرن و صبحونه رو همون جا میل میکنن.توی این اردو به نظرم حسابی به همه خوش میگذره گروهی فوتبال بازی میکنن گروهی والیبال، گروهی هفت سنگ و گروهی ور..

 روز دوم عید:در هر صورت برخی دیگر از هم ولایتی ها نیز که ترجیح میدن سال تحویل توی خونشون باشن،حداقل روز دوم عید خودشون رو به روستا میرسونن.از همون ساعات اول عید، دید و بازدیدها شروع میشه و مردم حسابی از خجالت هم درمیان.هنوز هم رسم خوب عیدی دادن توی روستای من وجود داره فقط با این تفاوت که سود با کسیه که اول به بچه دیگری عیدی بده چون در مقابل پدر اون بچه باید یه چیزی رو روی اون پول بذاره و به کودک اون آقا بده.باز هم با همه این موارد عیدمون قشنگه.

 روزهای دیگر عید:از روز سوم به بعد دید و بازدیدها همون طور ادامه داره تا روز آخر. در طول این چند روز خیلی از هم ولایتی ها بهمراه دوستانشان به مسافرت میرن این مسافرت میتونه طبس و امامزاده کمر زیارت باشه یا حتی قشم.

 روز سیزده بدر: همه مردم بعد از چند روز تفریح حسابی شاد و شنگول آماده میشن تا روز آخر عید رو بهمراه خانواده و فامیل به دشتها و باغهای اطراف رفته و این روز را نیز به خوشی به پایان برسونن.توی این روز مردم از کله صبح وسایل رو بار ماشین کرده و به کلاته های اطراف رفته برخی نیز از این فرصت استفاده کرده و در این روز باغهای خود رو شخم میزنن.

 

در هر صورت ایام عید برای همه درزابی ها مبارک و مهمه و همه سعی میکنن که بهشون خوش بگذره.




ادامه مطلب ...

موضوع مطلب :

          
یکشنبه 91 فروردین 20 :: 12:25 صبح

لوگو
روستای من یکی از زیباترین روستاها می باشد و مردمش از بهترین مردم روزگار . روستایی به قدمت تاریخ و به عظمت ایران ، روستایی سرسبز در شرق ایران
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 5
  • بازدید دیروز: 9
  • کل بازدیدها: 256883