سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درزاب من،دهکده زیباییها
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


روستای من یکی از زیباترین روستاها می باشد و مردمش از بهترین مردم روزگار . روستایی به قدمت تاریخ و به عظمت ایران ، روستایی سرسبز در شرق ایران

محصولا کشاورزی روستای درزاب بسیار فراوان و متنوع است در باغات مختلف این روستا میوه های متنوعی وجود دارد از گردو گرفته تا زردآلو ، شلیل ، گیلاس ، انگور ، سیب ، گلابی ، توت ، انار و غیره در این باغها یافت می شود لازم به ذکر است که برخی از محصولات باغی روستا مانند توت معمولا عمومی بوده و همگان می توانند از آنها در فصل خودش استفاده کنند. باغات روستا بصوت چند محصولی وجود دارد و کشت می شود. آب مورد نیاز برای آبیاری باغات روستا نیز از قنات های مختلف تامین میشود. به طور کلی با توجه به تنوع محصولات باغی ، می توان گفت که در هر فصل باغهای یاد شده داری یک یا چند نوع محصول مصرفی می باشند. در زمینهای روستا نیز برخی محصولات کشاورزی بسته به فصل آن مانند زعفران ، گندم ، جو ، خربزه ، هندوانه ، سبزیجات و علوفه کاشت میشود . اگر قرار باشد از بین همه موارد فوق چند مورد را به عنوان محصولات اصلی روستا انتخاب کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم : زعفران ، انار ، زردآلو 

زردآلو

darzab

درزاب

انجیر

یشقظشذ

گلابی(امرود)

یشقظشذ

توت

darzab

انار

درزاب

darzab

 

انار درخت کوچکی است که ارتفاع آن تا 6 متر می‌رسد و در مناطق نیمه‌گرمسیری می‌روید‌. شاخه‌های آن کمی تیغدار و برگ‌های آن متقابل‌، شفاف و ساده است‌. گل‌های انار درشت به رنگ قرمز اناری ولی بی‌بو می‌باشد‌. میوه آن کروی با اندازه‌های مختلف دارای پوستی قرمز رنگ و یا زرد رنگ می‌باشد‌. روی‌هم‌رفته در حدود بیست نوع مختلف انار در دنیا موجود است‌. هومر شاعر معروف یونان در کتاب خود (ادیسه) از آن نام برده است. معروف است که حضرت سلیمان باغ بزرگری پر از درخت‌های انار داشته که به آن عشق می‌ورزیده است. درخت انار بومی ایران و مناطق مجاور آن است. کلمه انگلیسی Pomegranate از زبان یونانی مشتق شده که به معنی (سیب با هسته‌های زیاد) می‌باشد.

* ترکیبات شیمیائی انار:
قسمت‌های مختلف درخت انار مخصوصاً پوست ریشه و ساقه انار دارای مقداری در حدود 20 درصد تانن و اسید پونی کوتانیک Punicotaniv acid می‌باشد‌. پوست درخت انار دارای الکالوئیدی به‌نام پله تیه رتین Pelletierin است‌.

** خواص داروئی انار:
از نظر طب قدیم ایران میوه انار سرد و تر و قابض است. آب انار سرد و تر و پوست انار سرد و خشک و بسیار قابض می‌باشد‌. پوست ریشه درخت انار از بقیه قسمت‌های این درخت قابض‌تر است‌. کلیه قسمت‌های درخت انار دارای تان می‌باشد که بسیار قابض است. برای مصارف داروئی از گل‌، برگ‌، پوست درخت‌، پوست ریشه و دانه انار استفاده می‌شود.
1- انار شیرین ادرار آور است
.
2- ملین مزاج است
.
3- آب انار شیرین برای بیماری‌های مجاری ادرار مفید است
.
4-  ترشح صفرا را زیاد می‌کند
.
5-  آب انار اسهال را برطرف می‌کند
.
6-  آب انار مقوی قلب و معده است‌
.
7-  خونساز است‌
.
8- خون را تصفیه می‌کند‌
.
9-  برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است‌
.
10-  آب انار خنک‌کننده است‌
.
11-  رنگ صورت را شاداب می‌کند‌
.
12-  صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می‌کند‌
.
13-  برای وزن اضافه کردن انار بخورید‌
.
14-  اگر آب انار را با عسل مخلوط کرده و هر روز چند قطره در بینی بچکانید از رشد پولیپ در بینی جلوگیری می‌کنید‌
.
15-  جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده و روده را از بین می‌برد
.
16-  جوشانده پوست درخت انار نیز اثر ضد کرم دارد
.
17-  برای برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و یا جوشانده برگ‌های انار استفاده کنند‌
.
18-  خانم‌هائی که عادت ماهیانه آنها منظم نیست می‌توانند از جوشانده برگ‌های انار استفاده کنند
.
19-  برگ‌های له شده انار را اگر روی پوست بگذارید خارش را از بین می‌برد‌
.
20-  برای برطرف کردن سوختگی پوست‌، گل‌های انار را له کرده و با روغن کنجد مخلوط کنید و این پماد را روی قسمت سوختگی بمالید‌
.
21-  جوشانده پوست درخت و پوست ریشه درخت انار کرم‌کش است‌
.
22-  دم‌کرده گل انار اسهال مزمن را برطرف می‌کند‌
.
23-  دم‌کرده گل‌های انار را بهظصورت غرغره برای از بین بردن زخم‌های دهان به‌کار ببرید
.
24-  برای برطرف کردن دندان درد‌، دم‌کرده ریشه درخت انار را در دهان مضمضه کنید‌
.
25-  انار ترش و شیرین (میخوش) ادرار را زیاد می‌کند
.
26-  برای برطرف کردن بواسیر باید معقد را با جوشانده پوست انار شستشو داد
.

*** مضرات مصرف انار:
کسانی‌که سرد‌مزاج هستند نباید در خوردن انار افراط کنند‌. زیرا معده را سست کرده و ایجاد نفخ می‌کند‌. اینگونه افراد باید انار را با زنجبیل بخورند‌. جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن که برای رفع کرم به‌کار می‌رود ممکن است ایجاد سرگیجه و استفراغ کند‌. به هر حال در خوردن جوشانده آن باید احتیاط کرد و این کار باید تحت نظر متخصص انجام گیرد. 

سیب

 

درزاب

 زعفران

darzab

عکس بالا مربوط به زمینهای زعفران روستای درزاب است. نمیدونم خبر دارید یا نه ، ولی امسال مردم روستا بسیار پرتلاش برای کاشت و برداشت زعفران ظاهر شدند . کم و بیش بسیاری از زمینها، زعفران دارد و آماده برداشت گل. سوالی که وجود دارد اینست که زعفران چه تاریخچه ای داشته و در کل در مورد زعفران چه میدانیم؟ متن زیر برای افزودن اطلاعات شما در مورد زعفران آماده شده است.

زعفران چیست؟

زعفران با نام علمی Crocus sativus، گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر است. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می شوند. از وسط برگ ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می شود. گل ها بسیار زیبا و دارای 6 گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریته ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند.

گل ها دارای 3 پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله ی سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می باشد. انتشار جغرافیایی زعفران در ایران شامل استان خراسان (قائنات، بیرجند و گناباد)، یزد، کرمان، گیلان و مازندران می باشد. در سال های اخیر زعفران در کرج و قم نیز کشت شده است.

تاریخچه:

زعفران به عنوان طعم دهنده ی غذا و برای رنگ پارچه، در کشورهای در حال توسعه و توسط صنعت گران به مقدار زیاد استفاده می شود. در فرهنگ عام، زعفران به عنوان مسکن، خلط آور، محرک جنسی و معرق، کاربرد دارد. در گزارش های داستان گونه ی مربوط به مناطق استوایی آسیا، از خمیری نام برده شده که مخلوطی از زعفران و چوب صندل است و این خمیر امروز همچون گذشته به صورت مرهمی آرامش بخش برای پوست های خشک مصرف می شود.

ترکیبات مهم زعفران:

ترکیبات زرد رنگ و محلول در آب که از مشتقات کروستین به شمار می روند.

ترکیبات تلخ آن پیکروکروسین و ترکیب معطر آن سافرانال می باشد.

حدود ده درصد روغن ثابت دارد که شامل اسید اولئانولیک می باشد.

ریبوفلاوین از دیگر ترکیبات موجود در زعفران است.

اثرات مهم:

در طب عوام به عنوان آرام بخش، مسکن، ضداسپاسم و مقوی معده مصرف می شود. در تغذیه به عنوان معطر کننده، طعم دهنده و رنگ کننده (زعفران باعث ایجاد رنگ زرد طلایی خوش رنگ، بوی مطبوع و مزه ای خوب، در غذاها می شود) به کار می رود.

با توجه به رنگ بسیار غلیظی که از آن تولید می شود در صنایع آرایشی، داروسازی، قنادی، و تهیه لیکورها از آن استفاده می شود.

 

مهمترین اثرات گزارش شده زعفران:

ضددرد، ضد افسردگی، ضد سم، ضد ادم، ضد اکسیدان، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد تومور، تقویت کننده قوای جنسی، مقوی قلب، خنثی کننده رادیکال های آزاد، سقط کننده، معرق، هضم کننده غذا، قاعده آور، خلط آور، بند آورنده خون، کاهش دهنده کلسترول، کاهش دهنده پُرفشاری خون، نارکوتیک (مخدر)، مقوی اعصاب، محافظ اعصاب، مسکن، محرک، مقوی معده، مقوی رحم.

نکات قابل توجه:

1- با توجه به قیمت بالای زعفران متأسفانه گاهی تقلباتی در عرضه ی آن صورت می گیرد. یکی از مهم ترین تقلبات زعفران جا زدن گل رنگ می باشد. این گیاه به نام عمومی زعفران آمریکایی (American saffron) می باشد که از نظر ترکیبات و آثار کاملاً با زعفران تفاوت داشته ولی از نظر ظاهری به هم شباهت دارند.

2- تقلبات زعفران را می توان به خوبی با روش های میکروسکوپی و یا تجزیه و تشخیص اسانس (رایحه آن) شناسایی کرد.

3- برای بهتر پودر شدن زعفران توسط آسیاب های کوچک بهتر است به حدود 1 تا 5 گرم آن یک یا دو حبه قند اضافه نموده و همچنین می توان زعفران را در هاون کوچک که اکثرا از مرمر ساخته شده، به طور مستقیم نرم و پودر کرد.

4- در تحقیقاتی که توسط صالحی سورمقی و همکاران در سال 1375 در دانشکده داروسازی تهران بر روی اسانس زعفران انجام شد، اجسام مهم موجود در آن شامل سافرانال 2 درصد، پنتان 8 درصد، پنتانول 7 درصد، بوتانوئیک 25 درصد و بتاالمن، 5/3 درصد گزارش شدند. نکته بسیار با اهمیت این که ماده سافرانال که به عنوان یک ماده سمی تلقی می شود، در زعفران ایرانی بسیار کم و یا وجود ندارد در حالی که درصد این ماده در بعضی زعفران های نقاط دیگر جهان نسبتا بالا می باشد. این نکته ارجحیت زعفران ایران بر دیگر انواع را روشن می سازد.

5- برای کاربرد زعفران در غذاها و یا نوشیدنی ها می توان به طور مستقیم از پودر آن استفاده کرد و یا بر روی پودر آن ابتدا کمی آب ولرم افزود و پس از چند دقیقه خیس خوردن، آن را با قاشق کمی هم زد و سپس اضافه نمود.

6- زعفران های مختلفی در دنیا وجود دارند از جمله: زعفران گاتینه در اتریش؛ زعفران کوزانی در یونان؛ زعفران اسپانیایی که شباهت زیادی به زعفران های آسیایی و ایرانی دارد؛ زعفران ایران و هند که شبیه به هم هستند.

 

 

 




ادامه مطلب ...

موضوع مطلب :

          
دوشنبه 89 مهر 5 :: 12:43 صبح

لوگو
روستای من یکی از زیباترین روستاها می باشد و مردمش از بهترین مردم روزگار . روستایی به قدمت تاریخ و به عظمت ایران ، روستایی سرسبز در شرق ایران
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1
  • بازدید دیروز: 12
  • کل بازدیدها: 257077