سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درزاب من،دهکده زیباییها
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


روستای من یکی از زیباترین روستاها می باشد و مردمش از بهترین مردم روزگار . روستایی به قدمت تاریخ و به عظمت ایران ، روستایی سرسبز در شرق ایران

عروسی در درزاب

در روستای من نیز مانند هر روستای دیگری مراسمات مختلفی برگزار میشود که از آن جمله مراسم عروسی است در این مراسم سنتهای مختلفی اجرا می شد که با گذشت زمان بسیاری از آنها دچار تحول گردیده است. تعداد کمی از این سنتها هنوز اجرا می شود و در واقع هنوز هم زیبایی خاصی دارد. در این قسمت قرار است این سنتها در چند بخش بصورت متن در اختیار شما دوستان قرار گیرد تا علاوه بر آشنایی بیشتر شما هم ولایتی ها، مروری بر خاطرات زیبای شما نیز باشد.


1- مراسم خواستگاری


 در قدیم انتخاب همسر برای فرزندان توسط خانواده ها بود و دختر و پسر حق انتخاب نداشتند . بیشتر ازدواجهائی که صورت می گرفت از درون فامیل بود و بیشتر ازدواجها بین پسر عمو و دختر عمو صورت می گرفت چرا که معتقد بودند که عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمانها بسته اند.


 خانواده پسر پس از انتخاب دختر موردنظرشان ریش سفید فامیل یا بعبارتی بزرگ فامیل را برای خواستگاری نزد خانواده عروس می فرستادند و خانواده عروس اگر راضی به وصلت می شدند بدون در نظر گرفتن نظر دخترشان جواب مثبت می دادند و خانواده داماد بعد از شنیدن جواب مثبت مشغول جمع آوری تدارکات عروسی می شدند و قبل از اینکه مراسم برگزار شود عروس و داماد حق دیدن یکدیگر را نداشتند ، خانواده معتقد بودند که عشق و علاقه پس از ازدواج بوجود می آید ، این سنت تا حدی پیش رفته بود که خانواده ها فرزندان خود را جدای از سن شان، زنجیره وار به نام یکدیگر می کردند و شاید به دلیل تعصبات خاص، هیچ ترسی از آینده کودک و یا نظر او نداشتند.کودک یا نوجوان  های درگیر در این زنجیره باید بعدها بالاجبار با یکدیگر ازدواج میکردن.تا مدتها این قضیه ادامه داشت تا اینکه برخی از پسرها یا دخترهای قرار گرفته در این زنجیره با بزرگسالی از این گونه ازدواج های تحمیلی سرباز زدند در مورد این گونه ازدواجها شاید بتوان محکم تر شدن ارتباطات خویشاوندی و ترس از آینده دخترها را عامل اصلی دانست. متاسفانه در روستای ما که هیچ گاه حرفی از طلاق نبود در حال حاضر ،شاید بدلیل همین تعصبات قدیمی، آمار طلاق افزایش یافته است. در حال حاضر که فرهنگ خانواده ها تا حدودی  تغییر کرده اکثر پسرها و دخترها ،خود همسر دلخواه خود را انتخاب می کنند و پسر ، خانواده خود را برای خواستگاری از دختر مورد نظر می فرستد که در صورتی که خانواده دختر موافق این پیوند بودند در طی مراسمات خاصی روند ازدواج این جوونها انجام میگیرد.


گفته می شود در قدیم اگر خانواده دختر راضی به این وصلت نمی شدند پسر این شعر را برای دختر می خواند :


الا دختر سفیده چادر تو               تو رو بر من نمیده مادر تو


الهی مادر پیرت بمیره                شب چارده بیام در بر تو   


ناز دختر ناز دختر                      برنج روغن گوشت کبوتر  

 

2- مراسم عقدکنون

  در قدیم رسم براین بود که خانواده ها روز خاصی از جمله عید نوروز،عید فطر و یا نیمه شعبان را برای مراسم عقد کنون انتخاب میکردند.و  روز موعود  دختر و پسر را به عقد هم در می آوردند. معمولا مهریه ملک ، باغ ، چند من مس ، پول و ...بود  این رسم در حال حاضر تا حدی تغییر کرده است و معمولا مهریه را خانه و سکه طلا تعیین می کنند.

در شب عقد کنون در قدیم معمولا جشنی بر پا کرده و خانواده داماد مردم و از جمله فامیل را به شام و سرور دعوت میکرد .در حال حاضر گروهی از افراد روستا مستقیم به محضر رفته و مراسم عقد کنون را خلاصه در همان محضر انجام میدهند و گروهی از اهالی روستا نیز این مراسم را در منزل انجام داده ولی در هر دو صورت بعد از مراسم اکثر افراد، اقوام و فامیل را به شام دعوت می کنند.

در زمانهای خیلی  قدیم روستا بعد از مراسم عقدکنون داماد حق حضور در منزل عروس را تا زمانی که مراسم عروسی را نمی گرفت نداشت و گاها اختلافهایی نیز در رابطه با همین موضوع بین داماد و خانواده عروس در می گرفت ولی در حال حاضر اینچنین نیست و آقای داماد بعد از مراسم عقدکنون زندگی خود را به منزل پدر عروس منتقل میکند.

طول دروه عقد کنون در روستای ما از یک ماه گرفته تا پنج سال ادامه دارد. این دوران بهترین زمانیست که آقای داماد بدنبال کسب کار و ساخت منزل برای زندگی مشترک آینده اش برود. 




ادامه مطلب ...

موضوع مطلب :

          
یکشنبه 91 فروردین 20 :: 12:26 صبح

لوگو
روستای من یکی از زیباترین روستاها می باشد و مردمش از بهترین مردم روزگار . روستایی به قدمت تاریخ و به عظمت ایران ، روستایی سرسبز در شرق ایران
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 13
  • بازدید دیروز: 13
  • کل بازدیدها: 257125