سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درزاب من،دهکده زیباییها
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


روستای من یکی از زیباترین روستاها می باشد و مردمش از بهترین مردم روزگار . روستایی به قدمت تاریخ و به عظمت ایران ، روستایی سرسبز در شرق ایران

درزابخبر که دارید :

به تازگی قرار است که در روستای ما سرشماری نفوس و مسکن صورت گیرد میدونید که این سرشماری چقدر برای آینده روستا مفید است . یکی از فواید بدست آوردن اطلاعات و آمار دقیق، جلوگیری از هدررفت نیروی انسانی، مالی و زمان است.علاوه بر این در کیفیت‌افزایی کارها و فعالیت‌ها از طرف دولت ، دهیاری و شورای روستا نیز مؤثر است.
دوستان یادتان باشد که با در دست داشتن اطلاعات دقیق روستا می‌توان اولویت‌های کاری را مشخص کرد و در حقیقت عدالت را به اجرا درآورد. جامع‌نگری و کلان‌نگری از دیگر فواید سرشماری است و هیچ برنامه‌ریزی بدون در دست داشتن اطلاعات دقیق و به‌روز میسر نمی‌ باشد. دولت اطلاعات و آمار دقیق را برای توزیع عادلانه بودجه‌ کشور و در نتیجه برقراری زیرساخت‌های لازم در هر منطقه نیاز دارد. 

از همه دوستان غیر ساکن در روستا هم تقاضا میکنیم بخاطر آینده روستا هم که شده در روستا حاضر شده و در طرح سرشماری شرکت کنند.

درزابدرزابدرزابدرزاب




موضوع مطلب :

          
سه شنبه 90 آبان 10 :: 1:46 صبح

darzab

عکس بالا مربوط به زمینهای زعفران روستای درزاب است. نمیدونم خبر دارید یا نه ، ولی امسال مردم روستا بسیار پرتلاش برای کاشت و برداشت زعفران ظاهر شدند . کم و بیش بسیاری از زمینها، زعفران دارد و آماده برداشت گل. سوالی که وجود دارد اینست که زعفران چه تاریخچه ای داشته و در کل در مورد زعفران چه میدانیم؟ متن زیر برای افزودن اطلاعات شما در مورد زعفران آماده شده است.

زعفران چیست؟

زعفران با نام علمی Crocus sativus، گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر است. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می شوند. از وسط برگ ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می شود. گل ها بسیار زیبا و دارای 6 گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریته ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند.

گل ها دارای 3 پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله ی سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می باشد. انتشار جغرافیایی زعفران در ایران شامل استان خراسان (قائنات، بیرجند و گناباد)، یزد، کرمان، گیلان و مازندران می باشد. در سال های اخیر زعفران در کرج و قم نیز کشت شده است.

تاریخچه:

زعفران به عنوان طعم دهنده ی غذا و برای رنگ پارچه، در کشورهای در حال توسعه و توسط صنعت گران به مقدار زیاد استفاده می شود. در فرهنگ عام، زعفران به عنوان مسکن، خلط آور، محرک جنسی و معرق، کاربرد دارد. در گزارش های داستان گونه ی مربوط به مناطق استوایی آسیا، از خمیری نام برده شده که مخلوطی از زعفران و چوب صندل است و این خمیر امروز همچون گذشته به صورت مرهمی آرامش بخش برای پوست های خشک مصرف می شود.

ترکیبات مهم زعفران:

ترکیبات زرد رنگ و محلول در آب که از مشتقات کروستین به شمار می روند.

ترکیبات تلخ آن پیکروکروسین و ترکیب معطر آن سافرانال می باشد.

حدود ده درصد روغن ثابت دارد که شامل اسید اولئانولیک می باشد.

ریبوفلاوین از دیگر ترکیبات موجود در زعفران است.

اثرات مهم:

در طب عوام به عنوان آرام بخش، مسکن، ضداسپاسم و مقوی معده مصرف می شود. در تغذیه به عنوان معطر کننده، طعم دهنده و رنگ کننده (زعفران باعث ایجاد رنگ زرد طلایی خوش رنگ، بوی مطبوع و مزه ای خوب، در غذاها می شود) به کار می رود.

با توجه به رنگ بسیار غلیظی که از آن تولید می شود در صنایع آرایشی، داروسازی، قنادی، و تهیه لیکورها از آن استفاده می شود.

 مهمترین اثرات گزارش شده زعفران:

ضددرد، ضد افسردگی، ضد سم، ضد ادم، ضد اکسیدان، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد تومور، تقویت کننده قوای جنسی، مقوی قلب، خنثی کننده رادیکال های آزاد، سقط کننده، معرق، هضم کننده غذا، قاعده آور، خلط آور، بند آورنده خون، کاهش دهنده کلسترول، کاهش دهنده پُرفشاری خون، نارکوتیک (مخدر)، مقوی اعصاب، محافظ اعصاب، مسکن، محرک، مقوی معده، مقوی رحم.

نکات قابل توجه:

1- با توجه به قیمت بالای زعفران متأسفانه گاهی تقلباتی در عرضه ی آن صورت می گیرد. یکی از مهم ترین تقلبات زعفران جا زدن گل رنگ می باشد. این گیاه به نام عمومی زعفران آمریکایی (American saffron) می باشد که از نظر ترکیبات و آثار کاملاً با زعفران تفاوت داشته ولی از نظر ظاهری به هم شباهت دارند.

2- تقلبات زعفران را می توان به خوبی با روش های میکروسکوپی و یا تجزیه و تشخیص اسانس (رایحه آن) شناسایی کرد.

3- برای بهتر پودر شدن زعفران توسط آسیاب های کوچک بهتر است به حدود 1 تا 5 گرم آن یک یا دو حبه قند اضافه نموده و همچنین می توان زعفران را در هاون کوچک که اکثرا از مرمر ساخته شده، به طور مستقیم نرم و پودر کرد.

4- در تحقیقاتی که توسط صالحی سورمقی و همکاران در سال 1375 در دانشکده داروسازی تهران بر روی اسانس زعفران انجام شد، اجسام مهم موجود در آن شامل سافرانال 2 درصد، پنتان 8 درصد، پنتانول 7 درصد، بوتانوئیک 25 درصد و بتاالمن، 5/3 درصد گزارش شدند. نکته بسیار با اهمیت این که ماده سافرانال که به عنوان یک ماده سمی تلقی می شود، در زعفران ایرانی بسیار کم و یا وجود ندارد در حالی که درصد این ماده در بعضی زعفران های نقاط دیگر جهان نسبتا بالا می باشد. این نکته ارجحیت زعفران ایران بر دیگر انواع را روشن می سازد.

5- برای کاربرد زعفران در غذاها و یا نوشیدنی ها می توان به طور مستقیم از پودر آن استفاده کرد و یا بر روی پودر آن ابتدا کمی آب ولرم افزود و پس از چند دقیقه خیس خوردن، آن را با قاشق کمی هم زد و سپس اضافه نمود.

6- زعفران های مختلفی در دنیا وجود دارند از جمله: زعفران گاتینه در اتریش؛ زعفران کوزانی در یونان؛ زعفران اسپانیایی که شباهت زیادی به زعفران های آسیایی و ایرانی دارد؛ زعفران ایران و هند که شبیه به هم هستند




موضوع مطلب :

          
سه شنبه 90 آبان 10 :: 12:51 صبح

خبرهای داغ داغ داغ

nddd

1- می دونستید که مردم در این ایام کم کم منتظر به بار نشستن پیازهای زعفرونشان هستند. تا همین چند روز پیش حسابی سرگرم آبیاری و آماده کردن زمیناشون برای این محصول ارزشمند بودن . جالبه که از سمت تربت حیدریه از چند روز پیش به وفور گل برای پر کردن به روستا میارن( چقدر دلنشین ولی خسته کننده)

2- خبر که دارید تا دیروز یا پریروز تقریبا تمام انارهای روستا از طرف برخی دوستان خریداری و برای فروش به مشهد منتقل شد (بنده خدا اهالی که اناراشون رو 700-650 میفروشند و خبر ندارند که طرف کیلویی 1300 تا 1500 توی مشهد به فروش میرساند)

3- به تازگی بحث احداث شهرکی مسکونی در مابین بجستان - درزاب دوباره بین اهالی روستا شکل گرفته (شاید خبر ندارن که تعدادی از اهالی بجستان نیز برای این منازل و این شهرک اسم نوشتن)

4- خبر که دارید به تازگی تعدادی از دوستان در جهاد کشاورزی به روستا مراجعه کردند و تضمین دادند که در صورتی که طبق نظر اونها چاه قنات گسترش پیدا کنه میزان 30 لیتر بر ثانیه آب رو اونها تضمین میکنند(خ توی سر مهندسای قبلی!!!! این آقایون نیومده تشخیص دادند راه رو اشتباه رفتیم ، شاید با اجنه در ارتباطند. پیشنهاد میکنم از این آقایون برای بازدید قنات بقیه کلاته ها نیز دعوت بشه

5- قرار بود برای زمستون امسال روستای درزاب گازکشی بشه ولی تابحال خبری از آن نشده (شاید دارن زیرخاکی کار میکنن و می خوان مردم رو یکباره سوپرایز کنن)

6- قابل توجه دوستان و سالمندایی که از حالا قصه کفن و دفن خودشان را میخورند ، نگران نباشید به تازگی به همت دهیاری تعدادی گور توسط نهرکن آماده شده و منتظر به بهر برداری رسیدن آن از سمت اهالی است این احتمال نیز وجود دارد که دهیاری محترم حالا که گورها را آماده کرده هزینه تهیه کفن و کافور را نیز عهده دار شود (چه خبرا !!! چه شوخیا !!! آفرین به دهیاری فکر همه چیز رو کرده )

د




موضوع مطلب :

          
دوشنبه 90 آبان 2 :: 2:4 صبح

آیا می دانستید که گاهی به هم می رسیم و می گوییم 120 سال زنده باشی یعنی چه و از کجا آمده؟ برای چه نمی گوییم 150 یا 100 سال یا ...

   

در ایران قدیم، سال کبیسه را به این صورت محاسبه می کردند که به جای اینکه هر 4 سال یک روز اضافه کنند و آن سال را سال کبیسه بنامند (حتما خوانندگان می دانند که تقویم فعلی که بنام تقویم جلالی نامیده می شود حاصل زحمات خیام و سایر دانشمندان قرن پنجم هجری است) هر 120 سال، یک ماه را جشن می گرفتند و در کل ایران، این جشن برپا بود و برای این که بعضی ها ممکن بود یک بار این جشن را ببینند و عمرشان جواب نمی داد تا این جشن ها را دوباره ببینند (و بعضی ها هم اصلا این جشن را نمی دیدند) به همین دلیل، دیدن این جشن را به عنوان بزرگترین آرزو برای یکدیگر خواستار بودند و هر کسی برای طرف مقابل آرزو می کرد تا آنقدر زنده باشی که این جشن باشکوه را ببینی، و این، به صورت یک تعارف و سنتی بی نهایت زیبا درآمد که وقتی به هم می رسیدند بگویند 120 سال زنده باشی.

darzabdarzabdarzabdarzabdarzab




موضوع مطلب :

          
دوشنبه 90 آبان 2 :: 1:12 صبح

علم بهتر است یا ثروت؟

علی(علیه السلام) فرمود: 

علم بهتر است ؛ زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی.

علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد

علم بهتر است ؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار!

علم بهتر است ؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می‌شود.

علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند.

علم بهتر است ؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد.

علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.

علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند، ولی علم، در هر دو دنیا همراه انسان است.

علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود.

علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می‌کنند، اما صاحبان علم فروتن و متواضع‌اند.




موضوع مطلب :

          
چهارشنبه 90 مهر 20 :: 1:10 صبح

عکس زیر تعدادی از هم ولایتی های عزیز را نشان می دهد

که دور هم جمع شده و در حال گپ زنی هستند. شما دوست

عزیز و هم ولایتی فقط کافیه موقعیت ، مکان و سالی که این

که این عکس گرفته شده را برای ما ارسال کنید.

اگر نظری هم دارید بیان کنید

منتظریم 

درزاب

 

 




موضوع مطلب :

          
پنج شنبه 90 مهر 7 :: 10:19 صبح

d

d

d

درزاب ، فراموشکده ای در بجستان

اگر کمی به امکانات ورزشی روستا توجه کنید در می یابید که " روستاهایی که

به اندازه ما جمعیت و مساحت دارند به این اندازه محروم نیستند."

کمبود امکانات ورزشی و زمین ورزشی  در درزاب به وضوح دیده می شود و حتی

 جوانان روستا از داشتن یک زمین خاکی صاف محرومند و از این بابت رنج می برند.

مردم درزاب نیاز به تخصیص زمین و آماده سازی آن دارند تا با تهیه دستگاه و دریافت

کمک ، بتوانند زمینی را برای فعالیتهای ورزشی صاف کنند. اختصاص یک زمین

ورزشی ، امکانات مختصر و وسایل و تجهیزات از حداقل امکاناتی است که باید در

اختیار مردم درزاب قرار گیرد.

ما از مسئولین تربیت بدنی بجستان ، آقای فرماندار ، نماینده محترم شهرستان(که

به ظاهر در طول این دوره یا شاید گذشته هم قدمی برای درزاب بر نداشته) گلایه

داریم که نسبت به روستای درزاب بی توجه بوده اند.

درزاب روستایی است که از دوران جنگ ، بیشترین جانباز شیمیایی را در سطح

روستاهای شهرستان گناباد و بجستان دارد ولی متاسفانه کمترین امکانات لازم

ورزشی را دارا می باشد. متاسفانه به روستای درزاب به عنوان یک روستای خودکفا

 نگریسته می شود و همین موضوع باعث شده است که مسئولان شهرستان

بجستان کمترین توجه را به این روستا بکنند.

مطمئنا منطقی نیست که روستای درزاب تاوان این بی توجهی ها را بدهد.  




موضوع مطلب :

          
پنج شنبه 90 مهر 7 :: 10:12 صبح

لوگو
روستای من یکی از زیباترین روستاها می باشد و مردمش از بهترین مردم روزگار . روستایی به قدمت تاریخ و به عظمت ایران ، روستایی سرسبز در شرق ایران
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2
  • بازدید دیروز: 9
  • کل بازدیدها: 256880